top of page
reparation-huawei-2.jpg

Vanliga frågor

Vad är vanliga frågor?

​Vanliga frågor (FAQ) eller frågor och svar (Q&A) är listade frågor och svar, som alla är tänkta att vara vanliga frågor i något sammanhang och som rör ett visst ämne.

Varför ska jag köpa begagnat?

• Vi erbjuder dig 6 månaders garanti på en begagnad telefon som är raderad och kvalitetstestad. Du får med andra ord samma funktioner som en likadan ny telefon men till ett lägre pris.


• Att köpa en begagnad mobil gynnar dessutom inte bara din plånbok du gör också miljön en tjänst. Genom att byta in, renovera och återanvända mobiltelefoner bidrar vi tillsammans till ett hållbarare kretslopp som minskar vår gemensamma miljöpåverkan och sparar resurser.

Vad är kvalitet på begagnade mobiltelefoner?

Alla mobiler som ska säljas vidare raderas omsorgsfullt så att inga data från tidigare användare finns kvar. Mobilen funktionstestas noga för att säkra att den fungerar utan problem. Varje mobil klassificeras också utifrån sitt fysiska skick, vilket påverkar det slutliga priset.

 

För närvarande säljer vi begagnade mobiler i dessa klasser:

 

• Nyskick – Telefonen har inga tecken på slitage – ser ut som en helt ny telefon. Telefonen är olåst, testad och fungerar som en ny.

• Mycket bra skick – Inte ny, men nästan. Mobilen kan ha ett fåtal synliga tecken på användning. Skärmen är felfri. Mobilen är kvalitetstestad och fungerar problemfritt.

• Bra skick – Mobilen kan ha måttliga tecken på användning i form av yttre slitage, t.ex. repor. Skärmen är dock alltid fri från sprickor. Kvalitetstestad och fungerar problemfritt. • Okej skick – Telefonen har tydliga tecken på slitage, såsom djupare repor, bucklor och märken. Telefonen är olåst, testad och fungerar som en ny.Klasserna levereras med 6 månaders garanti.

Vad händer med bilder och annan data?

​Den som lämnar in en mobil för återbruk kan känna sig trygg med att alla kvarvarande data, inklusive bilder, kontakter och meddelanden, raderas permanent enligt säkerhetscertifierade metoder. Det gör att du som köper en begagnad mobil får en telefon som är precis lika tom som om den kom direkt från fabriken.

Vad använder Fancy Phone för skärmar?

På Fancy Phone använder vi oss endast av delar vi själva litar på. Original i de fallen det går och så nära original som möjligt i andra fall.

 

Apple: Till iPhone använder vi oss av två kvalitet:

 

Original kvalitet.

“Premium kvalitet”

 

skärmar. Vi får en prisvärd skärm som är så nära originalet som möjligt, glaset kan skilja sig något i tjocklek och reptålighet men i övrigt håller det samma kvalitet. Vi lämnar alltid 365 dagargaranti på våra skärmbyten. Samsung, Huawei, Sony och OnePlus: Från dessa leverantörer köper vi originaldelar från betrodda leverantörer i Europa och Sverige. Skärmarna är original och resultatet blir en mycket lyckad reparation. Även här lämnar vi 6 månader garanti på reparationen.

Vad finns det för olika kvaliter på skärmar?

Störst skillnad ser man på de modeller som använder sig av OLED-skärm (iPhone X och nyare). Där kopiorna ofta är av LCD kvalitet, med sämre ljusstyrka, färgåtergivning, hållbarhet och touch.

 

Fancy Phone använder ENDAST OLED skärmar.

Vad är det för skillnad på OLED och LCD

Tekniken bakom OLED och LCD skiljer sig framförallt genom att LCD har en “backlight” medan på OLED så lyser varje pixel upp av sig själv.

 

OLED är en mer avancerad skärm med djupar svärta, högre ljusstyrka och skarpare kontrast. En bättre skärm helt enkelt.

Behöver ni min pinkod för reparation

​Det är upp till dig om du vill lämna ifrån dig din pinkod, men beroende på reparation kan det vara nödvändigt att antigen lämna ut pinkod eller återställa telefonen då vi behöver testa funktionerna i telefonen.

Har du andra frågor?

Kontakta oss!

bottom of page